Wielka Podróż
Mundus :: Strefa Gracza :: Opis Świata :: Wyznania
Strona 1 z 1
Wielka Podróż
OPIS OGÓLNY
DOGMATY
Tanane - Droga - jest opisana przez siedem tatuaży od swego początku do końca, oraz przez znaki uzupełniające odnoszące się do Towarzysza i dzieci, Jakle. Właściwe podążanie swoją Drogą uwarunkowane jest nie tyle odpowiednią interpretacją tatuaży, jak sądzą niektórzy, co raczej znalezieniem swojego miejsca na świecie. Służą do tego Nahana Al Atta - zbiór praw, którymi każdy Wędrowiec winien się kierować, by osiągnąć Spełnienie i Hayan. Drogę rozpoczyna Kalee, które jest równoznaczne z przybyciem Dheri do świata śmiertelników. Dheri lokuje się w łonie kobiety ogarniętej czystą miłością, co podkreśla fakt, że niezależnie od sytuacji, dziecko jest darem i nagrodą. Tam z pomocą rodzicielki kształtuje swoje Hai - cielesną powłokę, dzięki której będzie mogło odbyć Podróż. Przed tym wydarzeniem Dheri jest surowe, nieukształtowane, ale posiadające barwną osobowość, która jednak pozostaje ukryta. Dopiero przebycie Drogi pozwala mu poznać siebie i nauczyć się istnieć we właściwy sposób. Źle przebyta Droga zamyka możliwość osiągnięcia Nahany, a po Yaen - oczyszczeniu - Dheri otrzymuje kolejną szansę w innym świecie.
Dheriay - Istnienie - każde Dheri ma niezbywalne prawo do ciągłego istnienia, w które mogą być wplecione śmiertelne życia jako epizody. Istnienie rozpoczyna Kalee Haal - Wielkie Zesłanie, które jest jednym wspólnym początkiem wszystkich jaźni, kończy je natomiast Nahana. Właściwie nie jest to koniec, a ostatni etap, do którego dąży każde Dheri. Pojęcie jednak jest szersze niż losy śmiertelników; Wędrowcy wierzą, że każda żywa istota posiada swoje Dheri i nawet bogowie nie są w stanie przerwać ich istnienia, tak jak i sami są nieśmiertelni, mogą je co najwyżej przegnać. Czyn zmuszający jaźń do opuszczenia danego świata jest uznawany za największe plugastwo, jakiego można się dopuścić. Prawdopodobnie stąd też u tradycjonalistów bierze się wielka uprzejmość względem podróżnych przekraczających ich progi.
Dheri - Ja - jaźń, byt, wewnętrzna istota, ciężko jednoznacznie i jasno wytłumaczyć, co Wędrowcy rozumieją pod tym pojęciem, gdyż nie jest ono równoznaczne z "duchem". Mówiąc "ja", mają na myśli Dheri połączone z obecną powłoką, nieważne czy jest to śmiertelne ciało czy eteryczna dusza. Dheri jest tym, co określa Wędrowca jako jego konkretnie przez wszystkie stadia jego istnienia, niezmienne i niezbywalne, ukształtowane już na samym początku, ale przez większość czasu wymagające ciągłego odkrywania i zrozumienia. To trochę tak, jakby uczyć się patrzeć w lustro.
Lasai - Towarzysz - zwykle wybierany jest w okresie młodości lub dorosłości, partner życiowy, z którym elf wiąże się aż do śmierci. Wybór Towarzysza musi być trafny i przemyślany. Wędrowcy wierzą, że różne Drogi przecinają się i nakładają na siebie. Należy nauczyć się odróżniać jedne od drugich, by nie dokonać złego wyboru; to właśnie te drugie wiodą właściwych Towarzyszy i przyjaciół dla każdego. Od momentu związania obydwoje Lasai podążają Drogą wspólnie, od niej też odchodzą Tanane ewentualnych dzieci. Śmierć Towarzysza wciąż nie musi być bliska śmierci drugiego z nich, taka sytuacja świadczy o wymagającym losie, ale nie jest rzadkością. Po otrzymaniu Ayahall możliwe jest znalezienie nowego Towarzysza, choć niewiele elfów się na to decyduje, przynajmniej nie zbyt szybko. Prawnie nie funkcjonuje minimalny okres żałoby. Drugi tatuaż małżeński wykonuje się wokół tego już istniejącego w postaci kręgi, nosi on nazwę Ayahi Na. Teoretycznie możliwe są kolejne śluby na tych samych zasadach, ale niewielu się na to decyduje. Nazwy kilku kolejnych kręgów to: Ayahi Sar, Ayahi Maras i Ayahi Kai. Szamani zajmujący się tymi tatuażami otrzymują Saray - specjalne pozwolenie od mężczyzn na oglądanie ich kobiet.
Jakle - Dziecko - w dosłownym tłumaczeniu "ścieżka", co odnosi się do odgałęzienia odchodzącego od własnej Drogi. Dzieci są traktowane jak święty dar, wielka odpowiedzialność zesłana przez los, na którą nie każdy może sobie zasłużyć. Ich posiadanie to powód do dumy, ale też nakaz rozwagi. Tanane dziecka odgałęzia się od rodziców już w momencie narodzin, jednak przez długi jeszcze czas biegnie tuż obok, często też przeplata się i nakłada momentami. Stąd biorą się różnice i nieporozumienia, konflikty pokoleń. Mądry rodzic akceptuje odmienność Drogi swojego dziecka, jednocześnie starając się pomóc mu we właściwej jej interpretacji. Jedno z największych wyzwań dla niego to właśnie dodatkowa Tanane do zrozumienia oraz przekazanie tej wiedzy.
Karaam - Niespełnienie - wbrew pozorom, potknięcia w czasie życia nie muszą od razu przekreślać dobrego zakończenia. Karaam jest skutkiem niezrozumienia swojej Drogi lub świadomego porzucenia jej lub Nahana Al Atta. Niedopasowanie do poszczególnych tatuaży uważa się za znak o tym mówiący. Śmierć ostatecznie przypieczętowuje ten stan. Dheri ogarnięta przez Karaam nie może osiągnąć ostatniego stadium swego Istnienia i jest zmuszona do powtórnego odbycia Podróży, co wystawia je na kolejne wyzwania i cierpienie. Ponowna Podróż nie odbywa się w tym samym świecie, jednak wspomnienia z poprzednich światów czasem objawiają się danemu Dheri, jest to wyrazem wysokiej samoświadomości i zrozumienia siebie.
Nahana Al Atta - Szlachetne Prawa Spełnienia - jest to osiem zasad utożsamianych z ośmioma kolejnymi elementami życia reprezentowanymi przez tatuaże: Kalee, Elya, Sira, Naha, Ayahi, Hora, Thela i Hallaya. Pierwsze jest odpowiednim nastawieniem, należy zrezygnować ze złych intencji względem siebie i innych, co jest niezbędne we wszystkich kolejnych krokach. Drugie to poznawanie praw rządzących światem i praw Nahany, ich właściwe zrozumienie i przyjęcia za obowiązujące. Jako pierwsze kształtuje się swoje czyny, z których należy wykorzenić przemoc i wszystko, co może szkodzić innym osobom i istotom, a także sobie samemu. Na potwierdzenie czynów idą właściwe słowa, które mają głosić prawdę i empatię. Piąty element życia nierozłącznie utożsamiany jest z ostrożnością, oznacza ona, że należy uważać na swoje postępowanie na każdym kroku i stale je korygować. Niezależność wiąże się z utrzymaniem siebie i rodziny, to utrzymanie powinno być dobre, nie działać na szkodę innych istot czujących. Jako najtrudniejszy uznaje się zachowanie czystych i dobrych myśli, które nie dopuszczają pojawiania się złych intencji i złego nastawienia. Ostatni etap, utożsamiany z odejściem ze świata śmiertelnych, to oczyszczenie umysłu i wewnętrzne odsunięcie Dheri od potrzeb jego powłoki.
Hayan - Szczęście - nie jest nieskończonym dobrobytem tak, jak postrzegają je ludzie, a raczej stanem pozbawionym potrzeb i pragnień. Z nich bowiem rodzą się niedostatki, więc brak potrzeb oznacza brak problemów z ich zapewnianiem. Hayan to absolutna niezależność, uwolnienie się od świata i samego siebie, co dla wielu kultur wydaje się niezrozumiałe. W rzeczywistości oznacza nic innego jak właśnie zapanowanie i pozbycie się swoich zachcianek.
Mistrz Gry- Admin
- Źródło avatara : https://imgur.com/Am3Vl
Mundus :: Strefa Gracza :: Opis Świata :: Wyznania
Strona 1 z 1
Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach
|
|