Prawo, wojsko, władza i nauka
Mundus :: Strefa Gracza :: Opis Świata :: Kraje i kultury :: Jaleeiti
Strona 1 z 1
Prawo, wojsko, władza i nauka
PRAWO
Generalnie zakazane są rzeczy dość intuicyjne: krzywdzenie innych, kradzież, kłamstwo i oszczerstwo. Delikatny odchył występuje w przypadku dzieci. Można uderzyć swoje dziecko, jeśli jest wybitnie niegrzeczne i to dość normalne, o ile ma formę kary a nie krzywdy czy znęcania się. Przemoc w stosunku do dorosłych, np. współmałżonka nie jest akceptowana w żaden sposób, tak samo w przypadku rodzeństwa. Tego typu przemoc będzie traktowana na równi z zaatakowaniem kogoś innego.
WOJSKO
Choć wszyscy mieszkańcy wioski uczą się walczyć, to w rzeczywistości robią to mężczyźni, a kobieta z bronią jest ewenementem. Do stałego "oddziału" można zaliczyć zwiadowców, szybkich i zwinnych wojowników, których zadaniem jest obserwacja terenu na rzecz nie tylko ochrony, ale też dla myśliwych. W czasie podróży wychodzą daleko na przód i wyszukują najlepszej drogi do poprowadzenia karawany. W czasie konfliktu są nie tylko wywiadem, ale też często prowadzą wojnę szarpaną i chronią obóz przed podobnymi grupami wroga. Z nich również wywodzą się główni stratedzy i część strzelców. Pozostali są zwykle myśliwymi, zasadniczo umiejętności obu tych grup mocno zachodzą na siebie i uzupełniają się o kilka różnic. Polujący na grubą zwierzynę myśliwi często zmuszeni są do przeprowadzenia starcia na miarę walki z potworem, jako że zwierzęta północnych pustyń znakomicie potrafią się bronić.
Bardzo ciekawą częścią wojska są uczeni, którzy również biorą czynny udział w walce, choć może nie zawsze bezpośrednio. Starszyzna, szamani i ich wychowankowie niespodziewanie dobrze znają się na działaniu świata dzięki licznym kontaktom z innymi kulturami i spokojnemu trybowi życia, który daje im czas na zgłębianie tej wiedzy. Potrafią wytwarzać nie tylko specyficzne trucizny i wspomagacze, ale też race, zasłony dymne, czy nawet bomby. Mało kto zdaje sobie sprawę, że szare elfy umieją stworzyć ładunek, który wybuchnie dopiero, kiedy ktoś lub coś na niego stanie. To i doskonała znajomość terenu czyni z nich niebezpiecznych i jakże niedocenianych przeciwników.
WŁADZA I NAUKA
Edukacja młodych elfów zaczyna się już od najmłodszych lat, często łącząc ją z zabawą lub obowiązkami życia codziennego. Nie funkcjonuje żaden system szkolnictwa ani tym bardziej szkoły. Dzieci do lat 6-7 uczą się od swoich rodziców, a potem wybierają to, czym chciałyby się zająć w dorosłym życiu. Ucząc się u mentora — yaleth — niezależnie czy jest on członkiem rodziny czy też nie, dziecko niejako przechodzi pod jego opiekę i może nawet spać w jego domu. Mentor odpowiada nie tylko za naukę zawodu, ale też wraz z rodzicami za dalsze wychowanie młodego elfa. Nauka kończy się zwykle w wieku 16-18 lat, choć to też zależy od konkretnego zawodu. Zasadniczo to mentor stwierdza, kiedy jego uczeń jest gotowy podjąć samodzielne zajęcie. Koniec bycia uczniem nie kończy nauki i kształtowania umiejętności, tak jest głównie ze zwiadowcami, myśliwymi i rzemieślnikami. Uczniowie szamanów i starszyzny muszą uzbroić się w jeszcze większą cierpliwość, bowiem średni wiek przynależności do tych grup to jakieś 70 lat.
Choć w języku jalee występuje pismo i uczy się go dzieci, to jednak nie spotyka się go na codzień. Zapisywane są tylko ważne szczegóły historii lub raportów, umowy z osobami innych ras, listy i polecenia na odległość. Wszystko po to, by nie dźwigać ze sobą sterty papieru, a i wśród elfów bardzo ceni się dobrą pamięć. Ich papier jest specyficzny, wykonywany w większej ilości z kory niż masy drewnianej, zwykle gruby i szorstki, ale za to odporny na warunki zewnętrzne.
Mistrz Gry- Admin
- Źródło avatara : https://imgur.com/Am3Vl
Mundus :: Strefa Gracza :: Opis Świata :: Kraje i kultury :: Jaleeiti
Strona 1 z 1
Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach
|
|